Monday, December 28, 2009

Tips PenJagaan Kaki

Kaki ialah anggota yang paling terabai dalam keseluruhan tubuh manusia. Tidak hairanlah jika umur kita telah meningkat, mulalah terasa akan kesannya.

Antara masalah yang biasa dialami termasuklah sakit di pergelangan kaki, belakang lutut, bahagian belakang badan, bahagian bahu dan kesakitan di bahagian keseluruhan kaki.

Di bawah adalah tip penjagaaan yang dapat anda amalkan untuk kecantikan dan kesihatan kaki anda.

1. Rendam kaki anda dengan air suam yang bercampur dengan sabun atau feet cleanser. Kemudian berus di keseluruhan bahagian kaki terutamanya di bahagian celah celah jari dengan menggunakan berus lembut.

2. Sapukan dengan minyak zaitun atau pelembab yang mengandungi vitamin E sambil mengurut lembut kaki anda. Urutan sangat baik untuk kaki anda kerana ianya dapat melancarkan perjalanan darah.

3. Potonglah kuku kaki anda dan jaga seperti mana kuku tangan anda bagi pengelakkan pembiakan bakteria yang menyebabkan penyakit dan bau yang tidak menyenangkan.

4. Pilihlah kasut yang sesuai. Pastikan jari kaki dapat bergerak dengan selesa ketika anda menyarungkan kasut ke kaki.

5. Seminggu sekali rendamlah kaki anda dengan air suam panas bagi melancarkan darah serta melegakan kelenguhan pada kaki kerana ia kerap digunakan.

6. Jika kulit kaki anda terlalu kering dan kasar scrublah kaki anda dengan menggunakan kelapa parut yang telah diperah santannya. Biarkan selama 15 minit kemudian bilaslah dengan air. Jangan gunakan sabun kerana ia akan mengeringkan kulit.

No comments: