Friday, January 1, 2010

Khasiat Mandi Mawar

Tahukah anda mandi bukanlah berfungsi untuk membersihkan diri dari kotoran sahaja tetapi ianya juga dapat memulihkan diri dari stress serta meningkatkan sistem imun dalam badan kita.

Hasil kajian dari New England Journal of Medicine mendapati pesakit Diabetis yang meluangkan masa selama 30 minit berendam di dalam air suam dapat menurunkan kadar gula dalam darah sebanyak 13 peratus.

Manakala Kajian dari Jepun menunjukkan dengan mandi di dalam air suam selama 10 minit dapat memperbaiki kesihatan jantung, melancarkan perjalanan darah, mengurangkan rasa sakit dan lenguh pada sendi serta dapat mengurangkan stress.

Apa pula kelebihan jika anda berendam dengan air suam yang bercampur bunga mawar?. Bunga mawar sebenarnya mempunyai aura dan energy yang tinggi. Berendam dalam tab yang di penuhi kelopak bunga mawar dapat memberikan kesan psikologi terutama dalam membangkitkan mood seseorang.

Bagi anda yang ingin mencuba mengamalkan mandi bunga ini, campurkan kelopak bunga mawar berserta campuran bunga bunga yang lain kedalam bathtab. Kemudian tuangkan sedikit minyak bayi dan beberapa titis minyak pati bunga mawar. Biarkan tubuh anda berehat selama 30 minit di dalam rendaman bunga-bunga yang segar supaya energy dan aura bunga mawar berpindah ke tubuh anda untuk anda tampil dengan semangat baru.

No comments: