Friday, December 4, 2009

Green Tea Rahsia Awet Muda Dan Panjang Umur

Jika anda ingin kelihatan awet muda, sihat dan panjang umur saya menyarankan anda mengambil green tea sebagai minuman harian anda. Kerana jika anda tahu khasiatnya.... anda pasti tidak mahu ketinggalan untuk mendapatkannya...

Baiklah, Ketahuilah dulu khasiatnya.....
Sejak zaman dahulu lagi, Green tea memang terkenal dengan kesan anti penuaan dan terapeutik yang terkandung di dalamnya kerana ia merupakan salah satu tumbuhan yang mempunyai kadar anti oksidan yang tinggi. Satu kajian dari Jepun menunjukkan bahawa bahan anti oksidan dari green tea ini, membantu tubuh mengurangkan berat badan, mengurangkan kadar kolestrol, menghalang penyakit jantung, melegakan stress dan menghalang tubuh dari penyakit Parkinson.

Selain dari itu Green tea berperanan memperbaiki memori dan menghalang diri anda dari penyakit Alzheimer atau nyanyuk. Green tea juga dapat menguatkankan tulang anda, membantu menghalang Osteoporosis dan mengelakkan penyakit tulang yang lain. Kajian dari Journal of Agricultural and food Chemistry, mendapati polyphenols yang di hasilkan oleh Green tea membantu pembentukan tulang dengan merangsangkan enzim pertumbuhan sel-sel tulang.

Kajian terbaru juga menemui Green tea dapat mengurangkan risiko kanser darah, kanser tulang sum-sum, kanser limpa, kanser payudara pelbagai jenis kanser yang lain. Anti oksidan di dalam Green tea dipercayai berupaya melawan penyakit amyotrophic lateral sclerosis (ALS) dan dapat menghalang jangkitan HIV. Para penyelidik dari HIV & AIDs Health Center menemui sebatian EGCG yang terkandung dalam Green tea menghalang infeksi dari virus yang menyebabkan AIDS.


Kajian dari Universiti of California Los Angeles menyatakan dengan mengamalkan Green tea setiap hari juga dapat mengurangkan risiko penyakit stroke sebanyak 21 peratus.


Tahukah anda Jepun adalah negara yang mempunyai kadar penduduk tertua yang paling tinggi ( umur melebihi 100 tahun). Apakah rahsia mereka sehingga umur mereka begitu panjang sekali. Sudah pasti green tea kerana mereka adalah pengamal meminum green tea yang segar dan mereka juga pengamal makanan yang sihat dan hidup di kawasan pendalaman yang jauh dari hiruk pikuk kota.

No comments: