Tuesday, December 1, 2009

Piramid Makanan Panduan Pemakanan Sihat


Pada dasarnya terdapat 4 asas penting dalam pengambilan makanan harian.

1. Kelompok Karbohidrat yang membekalkan tenaga kepada tubuh badan anda. Kelompok ini merangkumi makanan asas seperti nasi, gandum, ubi kentang, bijirin dan sebagainya. Anda tidak boleh mengabaikan pengambilan karbohidrat kerana ia membantu anda memberi tenaga seharian untuk anda bergerak aktif.

2. Kelompok makanan berserat tinggi yang membekalkan sumber vitamin dan mineral. Kelompok ini merangkumi sayur-sayuran dan buah-buahan. Pengambilan sayur dan buah-buahan dalam menu anda membantu anda hidup lebih sihat.

3. Kelompok Protein yang dapat membantu pembesaran tubuh badan anda serta memberi anda pelbagai mineral tambahan. Kelompok ini meliputi sumber seperti susu, ikan, daging, ayam dan pelbagai lagi. Pengambilan sumber protein ini perlu di ambil secukupnya untuk memastikan pembesaran tubuh badan anda berjalan dengan baik dan sempurna.

4. Kelompok Lemak dan minyak juga di perlukan oleh tubuh badan anda tetapi jumlah pengambilannya haruslah dikawal. Kelompok ini meliputi minyak sayuran, lemak haiwan dan pelbagai lagi. Sebahagian dari sumber makanan ini sangat di perlukan untuk tubuh anda tetapi pengambilan yang berlebihan akan menyebabkan obesiti.


No comments: