Wednesday, December 2, 2009

Tips Diet Untuk Tubuh Menarik

Sebelum anda melakukan diet, anda hendaklah memahami apakah itu diet?, bagaimana ia berlaku?, bagaimana melakukan diet yang betul dan apakah makanan yang sesuai untuk diri anda.

Diet adalah cara menyelesaikan tahap maksimum pembakaran kalori. iaitu dengan setiap makanan yang di ambil hendaklah mengikut tahap yang betul iaitu : 40% karbohidrat, 30% protein dan 30% lemak. Bermakna nisbah pengambilan makanan mengikut diet yang diperlukan ialah 40:30:30.


Mengikut pengkaji diet Barry Sears, ia berlaku bermula daripada hormon bukan kalori. Hormon Insulin akan terbebas apabila pengambilan karbohidrat seperti roti, pasta, kentang, nasi, kek. biskut atau manisan berlaku. Karbohidrat yang dicernakan oleh insulin ini, akan memyebabkan pertambahan gula dalam darah. Pengumpulan gula inilah yang akan menyebabkan pertambahan lelemak yang mengemukkan.

Bagi sesiapa yang ingin melakukan diet, cubalah kawal pengambilan karbohidrat dan lemak dalam pengambilan makanan anda. Banyakkan mengambil sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, protein dan air masak setiap hari. Ubahlah cara memasak dari menggoreng kepada mengukus
atau memanggang. Elakkan dari mengambil makanan berlemak dan manis seperti makanan bergoreng, candy dan choklat. Jika anda ingin mengambil snek cubalah meratah karot, tomato, buah-buahan atau biskut rendah lemak. Jika anda mengubah tabiat pemakanan yang lebih sihat,
anda pasti mendapat bentuk tubuh yang menarik.

Berikut adalah cadangan diet yang sihat yang anda boleh ikuti.

Sarapan pagi : Roti atau muffin dengan sosej sayuran yang disalut dengan keju rendah lemak
dalam sukatan 25g.

Tengahari :Roti serat, 100g ayam kukus dicampur dengan 4 sudu teh mayonis dan salad. Kemudian di ikuti dengan anggur 60 g sebagai pencuci mulut.

Malam : 100g daging panggang yang dimakan dengan sos mustard, serta brokoli dan salad yang di campur 4 sudu teh minyak zaitun serta sepotong epal sebagai pencuci mulut.

Jumlah keseluruhan kalori untuk makanan di atas adalah sebanyak 1200. Ianya mencukupi untuk tubuh anda.

selamat mencuba!.

No comments: