Monday, January 4, 2010

Tips Kuruskan badan

Adakah berat badan anda melebihi dari berat yang sepatutnya. Anda telah mencuba menurunkan berat badan tetapi masih tidak berjaya. Berikut adalah beberapa tips yang mungkin dapat membantu anda untuk menurunkan berat badan.

1. Kurangkan pengambilan nasi dan makanan berlemak. Cuba gantikan dengan pengambilan roti berserat tinggi untuk mendapatkan karbohidrat bagi membekalkan tenaga untuk tubuh anda.

2. Lakukan senaman atau berjoging bagi mengeluarkan peluh sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari.

3. Amalkan melakukan sit-up paling kurang 30 kali setiap hari bagi mengempiskan perut anda dan senaman angkat kaki bagi mengelakkan lemak terkumpul di bahagian peha dan punggung.

4. Amalkan makan malam sebelum pukul tujuh malam. Elakkan mengambil makanan yang berat pada waktu malam kerana kadar meta bolisma yang rendah pada waktu malam akan menyebabkan makanan disimpan sebagai lemak.

5. Tukar cara penyediaan makanan anda setiap hari dari kaedah menggoreng atau menumis kepada kaedah yang lebih sihat seperti mengukus atau memanggang.

6. Banyakkan pengambilan Sayur- sayuran dan buah-buahan. Penuhkan peti sejuk anda dengan karot, tomato, limau, epal, kobis bunga, brokoli, pelbagai jenis salad, yogurt rendah lemak, susu rendah lemak, air soya dan sebagainya.

7. Jika anda ingin memakan snek, cubalah anda memakan buah-buahan, buah tomato dan karot secara mentah. Untuk menyedapkan rasanya cuba campurkan dengan yogurt rendah lemak. Makan sehingga kenyang pun tidak mengapa kerana ia adalah makanan yang sihat.

8. Dalam proses diet, jika anda lapar, cubalah mengambil kekacang kerana kekacang dapat mengurangkan rasa lapar. Bijirin juga elok untuk kesihatan. Campurkan bijirin dengan susu rendah lemak untuk sarapan pagi.

9. Jika anda mengambil minuman, minumlah air limau nipis atau lemon kerana ia dapat membantu pembakaran lemak.

10. Keraplah lakukan sauna, kerana dengan melakukan sauna dapat membantu pembakaran lemak dan menurunkan berat badan.

11. Kurangkan makanan yang manis dan bergula kerana 1 sudu gula mengandungi 32 kilokalori. Banyakkan minum air putih.

12. Jika anda ingin menumis masakan cuba gantikan minyak masak dengan minyak zaitun kerana minyak zaitun adalah minyak yang sihat untuk anda gunakan.

13. Banyakkan pengambilan ikan dan tauhu dari daging merah atau ayam untuk mendapatkan protien untuk tubuh anda kerana daging merah mengandungi kadar lemak yang tinggi.

14. Pilihlah makanan berempah seperti cili, lada hitam dan biji sawi kerana ianya dapat membantu membakar lemak di dalam badan anda.

15. Banyakkan memakan ulam-ulaman seperti ulam raja, pegaga, kacang botol dan sebagainya kerana ia mengandungi serat yang tinggi dan baik untuk kesihatan.

No comments: