Thursday, August 5, 2010

Khasiat Buah Strawberri


















Apa kehebatan buah Strawberry?

Dikenal dengan nama latin Fragaria rosaceae, buah Strawberry yang tumbuh menjalar ini kaya akan vitamin C, buah ini juga mengandung fitonutrient dan antioksidan yang memerangi radikal bebas. Unsur antioksidan inilah yang dipercaya memberikan warna merah pada buah Strawberry.

Selain itu, buah Strawberry juga mengandung Vitamin K, mangan, Folic acid, potasium, Riboflavin, Vitamin B5, Vitamin B6, magnesium dan omega-3.[break]

Kebaikan Buah Strawberry

Dari segi kesihatan, kandungan nutrisi yang dimiliki Strawberry ini sangat baik untuk menyembuhkan beberapa jenis penyakit, di antaranya:

1. Arthritis
Dalam kes ini otot akan menjadi lemah, lebih kecil dan kering. Racun yang kemudian lebih mudah tersebar dan memenuhi ruangan pada otot. Dengan mengambil Strawberry secara teratur, unsur anti oksidan yang terkandung di dalamnya akan menekan bahaya penyempitan otot tersebut. Racun yang ada di dalam otot kemudian ditendang keluar dan perlahan-lahan otot kembali dapat bernafas dengan lega.

2. Kanser
Oleh kerana buah strawberri mengandung unsur anti oksidan sudah tentu buah ini dapat membantu memerangi dan mencegah perkembangan sel kanser.

3. Kesihatan mata
Usia dan nutrisi yang diambil oleh tubuh badan akan mempengaruhi kondisi kesihatan mata. Namun dengan adanya zat anti oksidan ini dapat memerangi radikal bebas, tentunya penuaan akan dapat dicegah.

4. Kerosakan Fungsi Otak
Makanan dan persekitaran membantu penyebaran radikal bebas yang mengancam tubuh, radikal bebas tidak hanya menyebabkan penuaan, namun ia juga mengancam fungsi otak. Namun dengan adanya vitamin C dan fitonutrient tadi hal tersebut dapat dicegah.

5. Tekanan darah tinggi
Strawberry mengandungi potasium dan zat besi yang tinggi, oleh itu ia sangat efektif menekan tekanan darah tinggi dan membuatnya lebih seimbang kembali.

6. Penyakit jantung
Kerana kandungan serat yang tinggi, folat, vitamin C dan anti oksidan, Strawberry sangat efektif mengurangkan kadar kolesterol di dalam tubuh, dan mencegah penyakit jantung.

1 comment:

Unknown said...

http://goo.gl/5NQnqG keluar nanah dari penis
http://goo.gl/QDGrUS penyakit kemaluan keluar nanah
http://goo.gl/GqqTSX obat kencing nanah
http://goo.gl/aQOfpQ kemaluan terasa panas saat kencing dan
http://goo.gl/kUSuaJ obat penyakit penis keluar nanah
http://goo.gl/MtOJBO obat keluar nanah dari kemaluan
http://goo.gl/hKedUf obat penyakit kencing nanah
http://goo.gl/GnhLcQ mengapa kemaluan keluar nanah
http://goo.gl/FwuX0G obat perontok menyembuhkan kutil kelamin
http://goo.gl/cDlg6t cara membuat vagina tetap kencang
http://goo.gl/qpFzuA penis keluar nanah
http://goo.gl/ZpDzMf mengapa penis keluar nanah
http://goo.gl/8GmyNx cara mengobati penis keluar nanah
http://goo.gl/pLCtPS cara mencegah gonore penis keluar nanah
http://goo.gl/1cXjD0 obat untuk nanah keluar dari kemaluan